فرهنگی ، گردشگری

فرهنگی ، گردشگری و اطلاع رسانی

فرهنگی ، گردشگری

فرهنگی ، گردشگری و اطلاع رسانی

این وبلاگ سعی بر این دارد تا نقاط کشف نشده و بکر خوزستان و دیگر اقصی نقاط کشور را معرفی و فرهنگ دیگر قوم ها را معرفی نماید در راستای این مهم نیز مطالبه گری و شفاف سازی نیز جز رئوس وظایف خویش قرار داده است .
با نظرات ارزنده ما را در این اطلاع رسانی یاری نمایید با مطالب آموزنده و خلاقانه خویش

  • ۰
  • ۰


بسمه تعالی

بیانیه انجمن گردشگری ایران به مناسبت گرامی داشت روز جهانی گردشگری

«گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه»

  1.      سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد به مناسبت تصویب اساسنامه این سازمان در ۲۷ سپتامبر ۱۹۷۰ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل از سال ۱۹۸۰ همه ساله این روز را به عنوان روزجهانی گردشگری جشن می‌گیردهدف از گرامیداشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی،فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است که می تواند افق های جدیدی را برای رونق و توسعه کسب و کار جهان از جمله برای کشور ایران به عنوان یکی از اعضای فعال این سازمان باز کند.

انجمن متخصصان گردشگری ایران بر این باورند که توسعه گردشگری در درجه اول نیازمند درک عمومی دولت مردان و کارگزاران سیاسی و برنامهریزی در مقاصد گردشگری استتا ضمن ایجاد ارتباط منطقی و هماهنگ بین دستگاههای مختلف دولتی و خصوصی، زمینه تحکیم ارتباطات هدفمند برای اجرای استراتژیهای مدون در بخش گردشگری را فراهمآورند.  

      کشورهای پیشرفته در صنعت گردشگری در این خصوص قادر بودهاند تا عقل محوری و علم محوری را برای حفظ و توسعه بازار، جایگزین روشهای سنت محور گذشته نموده وبا نوآوریهای مستمر، محصولات متنوعی را تولید و به بازارهای مصرف عرضه کنندالبته این بدان معنی نیست که آنان کاملاً از جامعه کهن خود بریدهاند، بلکه آنان با استفاده ازتکنیکهای جدید بازاریابی، قادر بودهاند ضمن حفظ آداب و رسوم گذشته خود، از این منابع به عنوان مواد اولیه تولید محصولات جدید گردشگری بهرهبرداری کنند.

     به هرحال بایستی بپذیریم که گردشگری یک علم است و در جوامعی امکان رونق و توسعه آن وجود دارد که تصمیمگیران و برنامهریزان آن بتوانند ضمن مطالعات تطبیقی واستفاده از دستاوردها، روشها و تجربیات علمی و اجرایی کشورهای پیشرفته، با رعایت اصول توسعه پایدار و رعایت کدهای اخلاق گردشگری و حفظ حقوق جامعه میزبان اقدامنمایند.

        اعضای انجمن متخصصان گردشگری ایران در راستای تحقق اهداف عالیه دولت اعتدال و اصلاحات و همچنین کمک به همافزایی هرچه بیشتر توانمندیهایی این صنعت درسه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و طبیعی  چه در زمان قبل از انتخابات و چه در ایام انتخابات تلاش نمود تا هم در عرصه تبلیغات و اطلاع رسانی عمومی ومیدانی و هم در عرصه تولیدات رسانه ای و تغذیه شبکه های اجتماعی، تمام دستاندرکاران این صنعت را در بخشهای دولتی و خصوصی با دلایل و استدلال های توجیهی و اقناعیبه گستره این سرزمین و حتی ماورای مرزهای سیاسی آن به میدان آورد که البته وظیفه بود.

        ضمن تبریک و گرامی داشت روز جهانی گردشگری (پنجم مهرماه 1396- 27 سپتامبر 2017)به همه ذینفعان، دست اندر کاران و مردم شریف ایران بر خود فرض می دانیم تاهمگان تلاش نماییم این فعالیت عظیم انسانی، فرهنگی و اقتصادی با حمایت همه جانبه دولت و مردم عزیز ایران اسلامی تبدیل به یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی کشورشود.

     شکی نیست که در جهان امروز، قدرت بیش از یک میلیارد گردشگر تاثیرات بسیار شگرفی بر تدوین استراتژیهای توسعه  اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جوامع نوظهورو حتی در حال توسعه از جمله ایران گذاشته است.

       این فرصتی بی بدیل برای ایران اسلامی است که در این برهه حساس پس از رفع تحریمهای ظالمانه، از بازار گسترده بیش از یک تریلیون دلاری تجارت بینالمللی گردشگریسهم خود را کسب نماید.

     اعضای انجمن متخصصان گردشگری ایران به جد معتقدند که صنعت گردشگری در قرن بیست و یکم همواره یکی از مهمترین  بخشهای پیشرو در اقتصاد جهانی بویژ درایجاد اشتغال و خلق فرصتهای برابر  برای امرار معاش همه اقشار جوامع انسانی بوده و مهمترین و سهلترین راه برای تعدیل چهره فقر و محرومیتزدایی از ایران عزیزمان وهمچنین حفظ مواریث فرهنگی و تحقق اصول و اهداف توسعه پایدار است.

     شکی نیست که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از 12 سال گذشته تا به امروز به دلیل مشکلات متعدد مدیریتی، ساختاری و عملکردی نتوانسته استجایگاه این صنعت را در بازار تجارت بین المللی گردشگری تبیین و تثبیت نماید.

    بسیار روشن است رونقی که امروزه در دولت جناب آقای دکتر روحانی در بخش گردشگران خارجی ورودی به کشور حاصل شده است نتیجه بازاریابی و اطلاع رسانی سازمانمتولی در بازارهای جهانی نبوده استبلکه نتیجه تبدیل گفتمان تهاجمی دولت نهم و دهم به گفتمان تعاملی در دولت یازدهم و حاصل ادامه فعالیتهای دیپلماسی موفق دولتدوازدهم در عرصه سیاست خارجی استقطعا این تب و تاب سفر به ایران اگر ساماندهی و برنامه ریزی اصولی نشود به راحتی فرصت حاصله تبدیل به تهدید خواهد شد و سفرهپهن شده گردشگری به روی ایران بسته خواهد شد که نمونه بارز آن از دست رفتن بازار گردشگری اعراب مسلمان کشورهای حوزه خلیج فارس است که بر اثر یک اقدام هیجانینابخردانه بیش از دو سال است که از دست رفته است.

نیک می دانیم که بخش پیشرو در این  صنعت، فعالان بخش خصوصی حرفه ای و اساتید و دانش پژوهان مراکز علمی و دانشگاهی است که متاسفانه در این سالها کاملا در عرصههای مشورتی، مدیریتی، حمایتی و پژوهشی مورد بی مهری و حتی به فراموشی سپرده شده استضمن توجه مسئولان سازمان متولی و اهتمام ویژه به این بخش، انتظار می رودتا موارد ذیل که در جلسات متعدد کارشناسی این انجمن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است در دستور کار دولت دکتر حسن روحانی و مدیریت ارشد سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قرار گیرد:  

١تدوین و ارایه برنامه ای جامع به منظور قرار گرفتن توسعه و رونق صنعت گردشگری کشور به عنوان یکی از مهمترین محورهای اصلی توسعه اقتصاد ملی

2- استفاده از توانمندیهای مشورتی بخش خصوصی و دانشگاهی برای تصدی مدیریت سازمان متولی در حوزه ستادی و استانی بر اساس شاخص های دولت شایستگان

3- تسهیل سفر ایرانیان مقیم خارج از کشور و فرزندان آنان برای دیدار از موطن اصلی خود

5- استفاده هرچه بیشتراز توانمندهای انسانی، مدیریتی و سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور و تلاش برای جذب آنان

6- ساماندهی و توزیع مناسب تعطیلات سالانه برای استفاده حداکثری از ظرفیتهای فصلی تاسیسات اقامتی و پذیرایی کشور

7- ایجاد امنیت بیشتر در سفر وکاهش حوادث و تصادفات جادهای از طریق نوسازی ناوگان حمل و نقل

8-  برنامهریزی برای حضور در بازارهای استراتژیک گردشگری برای جذب هرچه بیشتر گردشگران بین المللی به کشور

9- اطلاع رسانی هرچه بیشتر برای کاهش فقر و ناآگاهی عمومی مردم نسبت به داشته های طبیعی و میراث فرهنگی برای بهره برداری بهینه و پایداری گردشگری

10- واگذاری کلیه تصدی های دولتی و اماکن اقامتی و پذیرایی دولتی و نهادهای عموی به بخش خصوصی

11- حمایت هرچه بیشتراز تشکل های صنفی به منظور نظارت بر نوع و کیفیت ارائه خدمات به گردشگران در تاسیسات و موسسات گردشگری

١2- استفاده هرچه بیشتر از توان دیپلماسی کشور برای حضور در بازارهای مهم جهانگرد فرست دنیا

13- توجه ویژه به برند سازی ملی و برنامهریزی برای برندسازی گردشگری برای معرفی و ارایه چهره واقعی از  ایران در بازارهای جهانی

١4- حمایت ویژه از سرمایه گذاران داخلی و خارجی گردشگری و ارایه تسهیلات مالی ارزان قیمت از محل صندوق توسعه ملی برای احداث مراکز اقامتی، پذیرایی و توسعه کسب وکارهای تولیدی صنایع دستی و هنرهای ملی

15- توجه ویژه به تسهیل روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه بویژه اهتمام به بازار گردشگری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس.      

                                                                                      انجمن متخصصان گردشگری ایران

                                                                                       پنجم مهرماه 1396( 27 سپتامبر 2017)                                                                     


برگرفته شده از "رسانه راه بلد”

  • ۹۶/۰۷/۰۶
  • ابراهیم 2000

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی