فرهنگی ، گردشگری

فرهنگی ، گردشگری و اطلاع رسانی

فرهنگی ، گردشگری

فرهنگی ، گردشگری و اطلاع رسانی

این وبلاگ سعی بر این دارد تا نقاط کشف نشده و بکر خوزستان و دیگر اقصی نقاط کشور را معرفی و فرهنگ دیگر قوم ها را معرفی نماید در راستای این مهم نیز مطالبه گری و شفاف سازی نیز جز رئوس وظایف خویش قرار داده است .
با نظرات ارزنده ما را در این اطلاع رسانی یاری نمایید با مطالب آموزنده و خلاقانه خویش

  • ۰
  • ۰

غذا های سنتی و محلی دزفول

پَرپَراق: پرپراق (دلمه برگ انگور) این یکی از غذاهایی است که با آداب و رسوم مردم این شهر ادغام شده است. 
در بهار که برگ های تازه تاک می رویند باغبانان برگ ها را می چینند و به بازار می آورند و درست کردن پرپراق در این فصل جوش و خروش خاصی دارد.

کهن‌شهر جهان؛ دزفول

پَرپَراق

شله ارده: این غذا با استفاده از برنج ماش و چغندر (چُندر) و ارده تهیه می شود و به این صورت که مواد را با هم می پزنند وقتی جا افتاد ارده را به آن اضافه می کنند. همانطور که قبلا اشاره کرده بودیم آش (شله) و پلو (آش) می گفتند.

کهن‌شهر جهان؛ دزفول

شله ارده

آش شوت باقله سوز: آش شوت باقله سوز (پلو شویت باقلا سبز) یا قرمه سبزی؛ این غذا یکی از غذاهای سنتی دزفول است که مخصوص شب عید محسوب می شد، ولی اکنون این پلو را با مرغ یا ماهی طبخ می کنند. معمولا باقلای سبز که در اواخر اسفندماه به بازار می آمد و همینطور سیری که یکی از کشت های مخصوص دزفول بود، لذا به خاطر سرسبزی و طراوت بهار مردم این دو غذا را با هم درست می کردند.



رستوران سنتی شوادون دزفول

رستوران سنتی شوادون دزفول فضایی خاص برگرفته از معماری بومی این شهرستان است که شما می توانید در این مکان نهایت لذت را ببرید.
نشانی: میدان امام حسین (ع)، بلوار 15 خرداد جنب کنتاکی

رستوران سنتی ساحلی

رستوران سنتی ساحلی دزفول در کنار پارک ساحل دووه و آسیاب های تاریخی دزفول قرار دارد. این رستوران در شب در کنار ساحل زیبای رود دز، منظره ای رویایی به وجود آورده که بر زیبایی های پارک رعنا در طرف مقابل رودخانه افزوده است.
نشانی: دزفول، شهر دزفول، جاده ساحلی، زیر پل جدید (پل شریعتی)


کهن‌شهر جهان؛ دزفول

کپوبافی

سوغات و صنایع دستی

کپوبافی

یکی از رشته های بومی و خاص خوزستان محصولی به نام «کپو» است که با پیچش ساقه های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه های کرتک شکل می گیرد و با نقش اندازی کامواهای الوان زیبایی آن چندین برابر می گردد.

خراطی

کهن‌شهر جهان؛ دزفول

خراطی در دزفول از قدمت زیادی برخوردار است. به دلیل کیفیت و اصالت آثار خراطی دزفول، یکی از صنعتگران این حرفه مهر اصالت از سازمان جهانی یونسکو دریافت کرده است.

کلوچه

کلوجه های دزفول به 2 دسته خرمایی و شکری تقسیم بندی و به اشکال مختلف پخته می شوند. در پخت این کلوچه ها از آرد، روغن، خرما، زیره سبز، خمیرمایه، شکر، شیر استفاده می شود. کلوچه های محلی دزفول یکی از سوغاتی های خوب این شهر به شمار می روند و گردشگرانی که به دزفول سفر می کنند از مرکز شهر و به خصوص بازار قدیم آن این کلوچه ها را تهیه می کنند.

بازار کهنه

کهن‌شهر جهان؛ دزفول

بازار کهنه دزفول در گذشته مهم ترین مراکز خدماتی دزفول مجاور محله قلعه قرار داشته است و چنان که در سفرنامه ها آمده است بازار به صورت میدان بوده است که همه معاملات در آن انجام می گرفته است. این مراکز خدمات شهری از طرفی مجاور مسجد جامع و از طرف دیگر به دو سر میدان ختم می شود. بازار در مرتفع ترین شیب شهر بنا شده است. شما می توانید با گشت و گذار در این بازار، ضمن خرید از تاریخی ترین بناهای این شهر دیدن کنید.

مراکز خرید مادر

این مرکز خرید شیک با نمایی شیشه ای ساخته شده است. شما می توانید در این مرکز برندهای روز دنیا را پیدا کنید. این پاساژ در موقعیت خوبی از شهر قرار دارد و بعد از خرید می توانید از کافه ها و رستوران های آنجا نیز استفاده کنید.

گیوه

گیوه هم از صنایع دستی دزفول است و طرفداران زیادی دارد. شما می توانید این محصول را از بازار قدیمی این شهر تهیه کنید.

  • ۹۷/۰۳/۱۱
  • ابراهیم 2000

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی